1997 Amerikaanse koormuziek

Van de eerste generatie immigranten in Amerika zijn weinig composities bekend. Er werden wel stukken geschreven in 18e eeuwse Europese stijl, maar met veel vormfouten. De tweede 19e eeuwse generatie leverde alleen correct gestroomlijnde maar saaie composities op. Pas in de 20e eeuw ontstond een eigen Amerikaanse stijl vanuit een Neo-Europese stroming, gegrondvest door Roy Harris en Aaron Copland. Beiden studeerden in Parijs bij Nadia Boulanger, een pedagoge die veel jonge componisten doceerde. Belangrijk waren de lessen solfège, waar bijvoorbeeld madrigalen van Monteverdi en Gesualdo werden gezongen. Ook werden in deze lessen nieuwe werken van Schönberg en Stravinsky geanalyseerd.

Programmaamerikaanse componisten

  • Samuel Barber – Agnus Dei
  • Samuel Barber – A stopwatch and an ordnance map
  • Samuel Barber – Three reïncarnations
  • Aaron Copland – motetten: Help Us. O Lord / Thou, O Jehovah / Have Mervy on Us / Sing Ye Praises
  • Henry Cowell  Spring at summer’s end
  • Michael Tippett – Negro Spirituals
  • Ernst Toch – Geographical Fugue
  • Charles Ives – Psalm 67

Concerten

Zaterdag 22 november 1997 | Lutherse Kerk | Delft
Zondag 23 november 1997 | Lambertuskerk | Rotterdam

 

 

 

 

Reacties gesloten