Engels romantiek

Engelse romantiekIn dit concert met muziek van Engelse componisten brengen we liederen met het thema leven en dood ten gehore. Leven in de vrije natuur staat centraal in Vaughan Williams’ Linden Lea, waar men in een vredige bosrijke omgeving onder de appelboom uitrust van stedelijke haast.

Ook Elgar gebruikt veel beelden uit de natuur in zijn Partsongs uit 1914. De eerste twee liederen hiervan schreef Elgar naar aanleiding van een ritje door het Engelse landschap, waarover zijn vrouw in haar dagboek schreef:

‘Lovely there, larks singing and water lilies coming out.’

De teksten van Elgars liederen zijn gedeeltelijk gedichten van Henry Vaughan, een 17e eeuws mysticus.

Van Gerald Finzi is bekend dat hij een verzamelaar was van Engelse literatuur. Ook hij gebruikt 17e eeuwse teksten van William Drurnmond. Finzi’s principe was that no words were too fine or too familiar to be inherently unsettable by a composer who wished to identify himself with their substance. Deze identificatie heeft bij de Three Short Elegies geleid tot een prachtige eenheid in muziek en tekst, die vooral gaat over de betrekkelijkheid en nietigheid van ons Ieven:

‘As swelled from nothing, doth dissolve in nought.’

Herbert Howells had duidelijk andere gedachten over leven en dood. Het Requiem schreef hij in de periode waarin hij het overlijden van zijn negenjarige zoon verwerkte. Gevoelens van diep verlies en aan de andere kant schitterende visioenen over een bestaan na de dood, zijn in klank en woord onafscheidelijk verbonden.

Ook in Lay A Garland van de vroegromantische Pearsall en in Rest van Vaughan Williams vinden we typische Engelse harmonie waarin een synthese ontstaat tussen pijn en hoop, verdriet en optimisme, dood en leven.

Boekenlegger op de permalink.

Reacties gesloten