O schöne Nacht

16_Poster_final_2

Tiramisu koos voor dit concert het thema ‘Nacht’. Uitgangspunt vormen de Quartette opus 64, 92 en 112 van Johannes Brahms. Deze liederen beschrijven de schoonheid van de nacht, waarin de aarde tot rust komt, verlicht door de glanzende maan die omringd wordt door fonkelende sterren. Negentiende-eeuws ‘onthaasten’ in zeer romantische poëzie, prachtig getoonzet door Brahms met ritmisch tegendraadse pianobegeleidingen die zeer kenmerkend zijn voor deze componist.

De muziek van Brahms wordt in dit concert gecombineerd met muziek van tijdgenoten Max Reger en Hugo Wolf. Bij deze componisten treffen wij ook de thema’s nacht en avond aan, en daaruit voortvloeiend liederen over slaap en dood. Reger en Wolf behoorden tot de stroming componisten in Duitsland die, in tegenstelling tot Brahms, op zoek gingen naar nieuwe harmonische uitdagingen. Wolf haalt in een artikel kritisch uit naar Brahms: ‘een enkele bekkenslag van Liszt drukt meer esprit en gevoel uit dan alle symfonieën en serenades van Brahms bij elkaar.’

In het Abendlied leidt Reger zangers en luisteraars binnen korte tijd door zeer veel verschillende toonsoorten, waardoor de klanken het aardse lijken te ontstijgen. Als contrast zingen wij a-capella werken van de Hongaarse componisten Zoltán Kodály en György Ligeti. Deze ziek uit de twintigste eeuw zorgt voor afwisseling, maar laat ook een relatie met de composities uit de Romantiek

zien. Zo maken beide componisten gebruik van romantische teksten over avond en nacht, zodat de liederen passen binnen het thema van dit concert. In de werken van Kodály wordt zijn voorliefde voor eenvoudige volksmelodieën direct duidelijk. Dit zorgt ervoor dat zijn muziek melodisch gezien overeenkomsten heeft met de liederen van Brahms, waaraan ook vaak volksliederen ten grondslag lagen.

De stukken van Ligeti zijn harmonisch onmiskenbaar twintigste-eeuws. Waar Reger nog zocht naar harmonische uitbreidingen binnen de tonaliteit, experimenteert Ligeti met klankvelden die geen relatie meer hebben met een
toonsoort. De bijna stilstaande akkoorden leveren associaties op met een magische stilte.

O schöne Nacht.

Boekenlegger op de permalink.

Reacties gesloten