Nederlandse componisten

nederlandse componistenTiramisu brengt een concert met werken van Nederlandse componisten. In de renaissance zijn de Nederlanders beroemd geworden door het ontwikkelen van de polyfonie, waarbij iedere stem een zelfstandige melodie-lijn bewandelt.

Sweelinck was zeer bedreven in de polyfonische stijl. In de achtstemmige psalm die wij zingen, combineert hij dit met dubbelkorige elementen. De tekst van psalm 150 over alle mogelijke muziekinstrumenten is door hem op die manier zeer beeldend tot uitdrukking gebracht.

Uit de barok en klassieke tijd zijn er van Nederlandse bodem vrijwel geen composities te vinden. Pas in de 19e eeuw komen we Alphons Diepenbrock en Julius Röntgen tegen. Van Diepenbrock zingen we “Wanderers Nachtlied” op de prachtige tekst van Goethe. Ook Voormolen gebruikte de tekst en het leek ons interessant deze twee composities eens naast elkaar te zetten.

Röntgen komt oorspronkelijk uit Leipzig en componeerde zijn motetten voor het koor van de Thomaskirche. In deze stukken vinden we de polyfone stijl weer terug, nu gecombineerd met verregaande modulaties die doen denken aan composities van Max Reger en Hugo Wolf.

Ook de 20e eeuw is vertegenwoordigd in dit concert met componisten als Hendrik Andriessen, Rudolf Escher en de dit jaar overleden Ton de Leeuw. Deze drie componisten schreven meer Frans georiënteerde muziek, terwijl in de composities van Diepenbrock en Röntgen een Duitse invloed te horen is.

Hendrik Andriessen maakt gebruik van een behoudend idioom in zijn zeer gracieuze zettingen van de Italiaanse teksten van de Tre Canzoni.

Escher en de Leeuw zijn moderner in hun toongebruik. Bij deze componisten vinden we de vorming van statische klankvelden die met name bij Ton de Leeuw pentatoniek als uitgangspunt hebben. In plaats van de traditionele toonladder met zeven verschillende tonen, maakt hij gebruikt van een vijf-toonreeks, die ook in oosterse muziek veel voorkomt. Ook de gekozen tekst voor zijn vroege compositie “Prière” die uit de Koran komt, toont de belangstelling die de Leeuw had voor het oosters cultuurgoed.

We besluiten ons concert met drie volksliedbewerkingen van Jetse Bremer die hij voor het Nederlands Kamerkoor schreef. Opvallend aan zijn arrangementen is een levendige begeleiding van de melodie in close-harmony stijl, zonder dat het oorspronkelijke karakter van het lied wordt aangetast.

 

Boekenlegger op de permalink.

Reacties gesloten