Volgende koorproject

Op deze pagina staat alle informatie over het eerstvolgende project: een toelichting op het thema, de gekozen muziekwerken, de repetitie- en concertdata. In januari 2019 start het nieuwe project ‘Brexit – een muzikaal afscheid’.

Programma

  • Bennet (1575 – 1614) – Weep o mine eyes
  • Byrd (1543 – 1623) – Ave verum Corpus
  • Williams (1965) – Ave verum Corpus Re-imagined
  • Ešenvalds (1977) – Infelix Ego after Byrd
  • Purcell/Sandström (1942) – Hear my prayer o Lord
  • Sveinsson (1938) – O rose thou art sick /Death be not proud
  • Smits (1956) – Opdrachtcompositie
  • James MacMillan (1959) – O radiant dawn
  • Benjamin Britten (1913 – 1976) – Advance Democracy
  • Jaakko Mäntyjärvi (1963) – Four Shakespeare Songs

Toelichting

Toen Henry VIII zich in 1543 losmaakte van de kerk van  Rome (de eerste ‘Brexit’!) ontstond de Anglicaanse kerk met een atmosfeer waar componisten als William Byrd en Thomas Tallis hun meesterwerken konden scheppen. Sindsdien is de Engelse muziekcultuur enorm gegroeid en qua klankschildering al net zo eigenzinnig als de bewoners van het land.

Bewerkingen van Purcell en Byrd
Bij dit concert daarom een tikje melancholie. We nemen afscheid van onze Britse overzeese buren met uiteraard muziek van hun eigen bodem. Ook laten we muziek horen van de Scandinavische componist Sven-David Sandström en de Let Ēriks Ēšenvalds. Zij namen een werk van respectievelijk Henry Purcell en William Byrd en omlijstten dit met koorklanken die in hun oren een extra dimensie toevoegde aan de originele werken. Hiermee ontstaat een prachtige synthese: liefhebbers van het originele Engelse werk zullen het direct herkennen en liefhebbers van verrassende nieuwe klanken zullen verrukt zijn door de inspiratie die deze hedendaagse componisten blijkbaar opdeden van het oudere werk.
Ook de Engelse componist Roderick Williams hoort in het rijtje thuis van componisten die een oud muziekstuk (eveneens van William Byrd) in een nieuw jasje hebben gestoken.

Compositie-opdracht
Hoe nu in een concert concreet de huidige situatie rond de Brexit te verklanken? Tiramisu vroeg Reitze Smits, bekend organist en componist in muzikaal Nederland, om speciaal voor dit concert en speciaal voor deze situatie een nieuw werk te schrijven. Een nieuwe compositie op teksten uit het turbulente begin van de Brexit.

Speech van premier May
De rede van premier May waarin ze de Brexit bevestigt staat centraal. Delen daaruit –  gecombineerd met meningen van opposanten –  komen tot klinken in een koorwerk van circa 8 minuten.

De Engelse Chant, de folk-song, het Engelse volkslied en hun Europese/continentale tegenhangers komen voorbij. Wordt het ‘God save the Queen’ of ‘Alle Menschen werden Brüder’ of klinken ze zelfs samen?

Shakespeare
Met de eigenzinnige Shakespeare-Songs van de Finse componist Jaakko Mäntyjärvi blikken we even terug op dat grote literaire wonder dat Engeland heeft voortgebracht. Full Fathom Five thy Father lies luidt de laatste van deze vijf werken. Een zeer diepgaand werk waarbij het zeemansgraf van iemands vader bezongen wordt. Zo kan het voelen om een dierbare te verliezen.

Leven na Brexit
De Schotse componist James MacMillan laat met ‘O radiant dawn’ horen dat er leven is na de Brexit. Met een muzikale opening die een-op-een gekopieerd is van het gelijknamige werk van Thomas Tallis betoont hij zijn respect voor de traditie en wijst tegelijkertijd op een nieuwe, heldere dageraad.

Repetities

Vrijdag 18 en 25 januari
Vrijdag 1 februari
Weekend 9 en 10 februari
Vrijdag 15, 22 februari
Vrijdag 1, 8, 15 maart
Zaterdag 23 maart, met om 15.00 uur een inloopconcert in De Grote Kerk te Schiedam
Vrijdag 29 maart
Vrijdag 5 april generale repetitie

Concerten

Zaterdag 6 april 2019
Zondag 7 april 2019

Reacties gesloten